"Bacalah dengan nama TuhanMu yang menjadikan sekalian makhluk. Tuhan yang menjadikan manusia dari segumpal darah. Bacalah dengan nama Tuhan-Mu yang maha pemurah. Tuhan yang mengajar manusia menulis dengan kalam. Tuhan yang mengajar manusia apa yang manusia tidak mengetahuinya..."
( Surah al-Alaq, ayat 1-5 )

Saturday, February 21, 2009

Hormat...


Hmm..... Hormat?? Apa yang kita paham tentang HORMAT ni?? Perkataan 'hormat' dalam Kamus Dewan memberi maksud 'mempunyai pandangan yang tinggi terhadap seseorang dgn memberikan layanan yg penuh sopan, khidmat, takzim'. Tetapi dari segi amnya semua orang mengetahui istilah hormat tersebut bukan?

Hormat kepada mak & ayah, hormat kepada rakan-rakan dan hormat kepada yang lain-lain....!!! Siapa yang patut mulakan dahulu...?? Sudah semesti la kita yang kena hormat orang dulu.. betul x??

Sayangkan, dia suh orang hormat dia, tapi dia langsung xhormat orang lain..!! macam mana tu..?? Susah nak paham orang zaman sekarang ni, punya la menjaja kepada setiap orang yang kita x hormat dia la.... tapi, dia hampeh... langsung xhormat orang... suka-suka je nak diri tudihormatkan!! fikirla, setiap orang pon ada hati & perasan.. macam mana engkau terasa, kami pun begitu la juga...

Akhirkata, apabila kita membicarakan tentang hormat dan perasaan hormat, ia sebenarnya seolah-olah kita sedang membicarakan tentang diri kita, tentang Tuhan pencipta, tentang hari esok, Juga tentang kehidupan selepas alam dunia ini. So, sama-samala kita muhasabah diri kita ini .... Sentiasalah koreksi diri kita tu yer!!! Ingatlah, setiap orang ada kelemahan, tapi InsyaAllah, kita sama-samalah perbaiki kelemahan itu dari hari ke hari...


Jadikan Hari Ini Lebih Baik Dari Semalam, & Jadikan Hari Esok Lebih Baik Dari Hari Ini..............



Aku Insan biasa...

No comments: