"Bacalah dengan nama TuhanMu yang menjadikan sekalian makhluk. Tuhan yang menjadikan manusia dari segumpal darah. Bacalah dengan nama Tuhan-Mu yang maha pemurah. Tuhan yang mengajar manusia menulis dengan kalam. Tuhan yang mengajar manusia apa yang manusia tidak mengetahuinya..."
( Surah al-Alaq, ayat 1-5 )

Friday, January 21, 2011

BENCI ROKOK.....!!!!


video
Renung-renungkanlah.....

ROKOK......!! Kalau tak hisap sehari rasa macam nak 'MAMPUS'....!!!


Hmmm, kenapa sampai macam ni sekali ha? Kenapa...? Penting sangatkah rokok dalam kehidupan seharian korang.... Kadang-kadang naik menyampah tengok orang-orang yang hisap rokok... Lagi-lagi orang perempuan.... Iskh, meluat + menyampah sangat-sangat... Walaupun korang bukan sedara atau adik-beradik aku, tapi rasa macam dunia sekarang ni dah tidak ada batasan... Semua orang boleh lakukan apa sahaja yang mereka inginkan.... Huh... Sehingga begitu sekali dunia zaman sekarang ni.... (!___!)

Selalu sangat nampak perempuan yang berbaju kurung & betudung litup menghisap rokok di khalayak ramai..... Mereka merasakan seolah-olah bangga dan hebat apabila berbuat sedemikian dihadapan orang ramai.... Ikutkan hati, nak je sumbat semua rokok tu dalam mulut mereka... Tapi apakan daya, negara kita ada undang-undang kan... Hmm... Semoga adik perempuan aku tidak tergolong dalam perempuan jenis tu.... Amin...

Apakah yang ada dengan ROKOK...? Apakah kepuasan yang korang dapat....?? Apakah faedah hisap rokok...? Adakah rokok mengenyangkan...? Huh.... Soalan-soalan yang sering bermain di kepala otak aku.... =(



Aku sakit hati sangat pada orang yang suka hisap rokok dalam kereta & tandas.... Benci + Menyampah + Geram.... Huh.... Tak rasa macam korang tu makan dalam tandas ke ha...? iskh, pengotor sangat.... Yang paling aku geram, bila kita masuk dalam tandas tu, kita la pula yang akan menyedut asap-asap syaitan diorang tu.... Fuhh....



Zaman sekarang ni, remaja sekolah pun dah terlalu ramai yang aktif menghisap rokok... Duit saku yang parents bagi diorang simpan, then gi beli rokok... Inilah tingkah laku budak-budak zaman sekarang... Ada yang sanggup mencuri duit mak ayah untuk penuhi kepuasan mereka untuk menghisap rokok.... Huh... Apa nak jadi...?? Rosak...!! Hancur..!! Semuanya nak cepat mati...!!



Semua orang tahukan akibat & kesan merokok...?? Kesan-kesan buruk yang dikaitkan dengan merokok ialah ;-
  1. Barah paru-paru
  2. Kelelahan akibat COAD dan emphysema
  3. Sakit jantung iskaemia
  4. Kerosakan pada salur darah spt peripheral vascular diseases
  5. Kanser pundi kencing
  6. Air mani tidak normal
  7. Lemah ingatan
  8. Jika mengandung anak boleh terbantut perkembangan
  9. Meningkat risiko kecederaan pada anak yang di kandung
  10. Risiko kerosasakan sistem pernafasan pada bayi atau anak kecil
  11. Risiko mengidap berbagai jenis barah @ kanser meningkat


Sebenarnya dalam rokok terkandung pelbagai jenis racun yang amat berbahaya. Antaranya polycyclic aromatic hydrokarbons, nitrosamines yang boleh menyebabkan kanser/barah. Enzim-enzim yang terkandung dalam rokok meyebabkan kelemahan pada sistem pertahanan badan... Semoga kerajaan Malaysia akan menaikkan harga rokok ke tahap yang paling maksimum....!!!

Petikan akhbar Berita Harian, 02 April 2010

1 comment:

Anonymous said...

tmbh kesan2 buruk merokok. . : mati pucuk. . . agaga. . .tu pon xtkt2 jgk. . ish2. . sedeyh. . huhu